Egengjord choklad med smak av mint

När man är sådär otroligt sugen på choklad och bara måste ha? Ni vet? 
Eftersom jag ska börja ett nyttigt liv och känner att jag inte riktigt kan släppa chokladen eftersom jag ÄLSKAR choklad.. Så har jag letar upp ett recept på RAW choklad. 

Chokladen innehåller: kokosfett, kakao, olika nötter, kokosflingor och honung. De låter väl inte så farligt? 
Visst man kanske inte ska äta upp hela satsen på en gång men äta med nytta, en liten sötsak till kaffet kanske? 
 



Vad är raw food?

Raw food, eller råkost, är mat som inte upphettats över 40–45 grader. De flesta råkostare/rawfoodare ser sin diet som helt vegansk samt gluten- och laktosfri. Man utesluter alltså kött-, fisk-, mejeri- och spannmålsprodukter. Kvar har man frukter, grönsaker, bär, örter, rötter, nötter, frön, alger och groddar.

Syftet med raw food är att äta så naturlig och hel mat som möjligt. På så sätt bevarar man näringen och energin som helt eller delvis förstörs då mat processas eller hettas upp. Ju mer råkost din diet består av, desto bättre. Redan vid 50 procent raw food märker du stor skillnad.

 

Men nu måste jag göra mig i orning för jobbet! Hejjs för denna gången. 

Kramar Aina


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0