Kokosbollar med smak av nutella LCHF

 

 

Kokosbollar LCHF

Kokosbollar med smak av choklad från kakaon,
hasselnötssmak från den goda nutellan,
kokossmak från kokosoljan/kokosen.
De blir goda men mäktiga!



Tips! Blir säkert ännu godare om man rostar hasselnötterna innan, låter svalna och mixar sedan till grovt mjöl!

PS.Är man allergisk mot nötter kan man ju byta ut det mot något annat.
Blir ca 20 bollar, beroende på vilken storlek du rullar i. Mina var i "en mumsbit" så man får in hela i munnen och sedan är man rätt nöjd.

 

Ingredienser
80 g smör
2 rågade msk kokosolja
3 msk kakao
1 tsk vaniljpulver
1 dl mandelmjöl
1 dl krossade nötter(jag hade mandlar men går med vilka man vill)
1 dl hasselnötsmjöl (mixade hasselnötter)
100 g kokosflingor
1 nypa salt
2 tsk chiafrön (går att utesluta)
4 msk nutella <-[ länk till nutella recept ]

 

Gör så här
Mät upp alla ingredienser och sätt i en bunke.
Man kan säkert använda händerna men jag valde att köra med elvispen, gick så snabbt så.
Ställ i kylen ca 15 minuter
Ta ut bunken med smeten, rulla till bollar.
Rulla sedan i koksflingor.


- Man kan även rulla i hackade nötter, olika frön, kakao

- Man kan även smaksätta kokosbollarna med annat istället för nutellan. t.ex. kaffe

 

Bara fantasin sätter stop!

 

 

Betyg av min testpatrull
som bestod av
Jag, Aina: GODA! Tydlig smak av nutellan, jag älskar dessutom kokos som man också känner smak av, men oj så mättande!
Min mamma: Goda, man behöver inte ha bär och grädde utan bättre smak av nutellan nu.
Mammas sambo: Dom är inte söta...

 

Hoppas ni gillar dem!
Huvudsaken är att jag gillade dem och de blev jätte goda enligt mig, ska bli så gott till kaffet någon dag!

 

Kramar Aina

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0