6 veckor efter min hallux valgus operation

Idag är det 6 veckor sedan jag genom gick min hallux valgus operation för stortån. 
Hallux valgus = snedställd stortå
Men anledningen till denna operation var självklart i hopp om en rakare tå, då foten annars är så grymt brev och man kan aldrig hitta nå skor man känner sig fin i då alla skor är så förbaskat smala i dagens läge. 
Skulle hellst gå barfota 24/7 men de funkar inte eftersom jag inte har nå indian fötter som tål allt.. 
Sedan är andra anledningen att jag hade grymt ont i foten innan operationen, kändes som knivar högg till i den och det är inte jätte skönt kan jag säga..
 
Men nu 6 veckor efter operationen börjar foten fungera allt mer som den ska, ärret börjar bli fint och jag vet hur man rör på tån, vilket jag inte kunde göra för ca en vecka sedan. 

Foten bor fortfarande i stödskon då jag inte får belasta den än och böja tåna samtidigt, men den kommer nor ryka nästa veckan jag är till doktorn och visar upp foten/tån förhoppningvis sista gången. 
Men stödskon är rätt skön må jag säga, en aningen högre än alla andra skor där emot men den har fungerat bra, dessutom lätt att ta på och så kan man ändra storleken beroende om foten är svälld eller inte.. 
 
Så hur har tiden efter operationen gått? 
Jag tycker det gått bra. Visst var det kämpigt med kryckorna när man hade dem men så skönt att slippa de. Börjar allt mer gå längre promenader på foten, blir en aningen trött efter 1 timmes promenad i sträck och foten sväller upp som en boll och tåna blir små prinskorvar men tänkte ta ett fotbad ikväll eftersom min pappa tjatar om att det ska vara såå bra för foten och att svullnaden kommer lägga sig. Så kan alltid hoppas på det och måste väl testa känner jag. 
 
Sen när jag handlar på jobbet är de alltid någon som tycker jag ska komma tillbaka och jobba för att jag går så bra och att jag ser pigg ut.
Så varför börjar jag inte jobba kanske någon tänker?
Det kan jag berätta för er. Bara för att jag går normalt på foten betyder det inte att jag klarar av att jobba. 
Varje promenad som jag går får jag kämpa med balansen. Efter ett tag blir jag trött i foten, där efter gör de ont, sen blir den stel och konstig. Visst ska man träna foten för de och gå lite mer men helt slut efter en lång promenad. De blir bättre men de tar tid.
På jobbet står man mesta dels av arbetstiden, då står man inte still men det är lyft man gör, man sitter på huk (vilket jag inte riktigt kan än), man går hit och dit. 
Jag tänker va hemma min sjukskrivning eftersom jag känner att jag behöver den tiden. 
 
Så hur ser foten ut efteråt? 
Jag är inte 100% nöjd. 
Även fast jag inte för tillfället har samma smärta i foten så är den snart lika sned som den var innan.. 
 
Kanske en liten dålig bild, men man ser hur foten såg ut innan. 
Nu efter så är bilden tagen i veckan och den är väldigt svälld än, en viss skillnad ser man men den är fortfarande sned. Det känns som tån bara blir mer och mer sned, att den kommer tillbaka på sin plats som den vart på de senaste åren.. 
Inte för att jag hade någon stor knöl på foten som vissa brukar kunna ha så har den blivit lite mindre men jag vet inte. 
Doktor Johhny som opererade mig trodde tån brevid stortån skulle sjunka ner till sin "rätta plats" ett tag efter operationen, vet att det inte skulle hända över en natt men nu när stortån är tillbaka under den tån så är jag riktigt tveksam att det kommer ske.. 
 
Ska till läkaren nästa vecka och då tänkte jag höra om tån kommer vara sned hela livet osv. 
För det känns riktigt jobbigt att ha opererat sig och foten ser nästan likadan efteråt som före.. 
Kanske hade för stora förhoppningar om att få en nättare fot än vad jag hade innan.. 


Det visar sig vad som händer, skönt att skriva av sig i alla fall! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0