Hej då OK dockan i kalle ankas jul..

Denna bild nedan för får en att tänka till en aningen.. Att det i världen är svält, brist på rent vatten, krig, naturkatastrofer och en massa andra hemskheter men i Sverige så bråkar de om att pepparkaks gubbarna i lucia tåg är rasistiska och måste därför tas bort..  




De tjafsas också om att SVTs julkalender "tar fram barns onda sida" och sådant. 
Min första tanke leder till.. "de har förmycket fritid", jag kan utveckla det lite, alltså att söka fel som att en julkalender tar fram barnens onda sida känns bara så onödigt. De kanske inte är julkalendern i sig själv som får det utan allt annat som står på internet och allt man kan söka på? 

Det påminner mig lite om nått år sedan, då det var en stor mjölk-debatt om mellanmjölken och smöret i skolor och förskolor, då de högre hönsen som bestämmer saker och ting tyckte att "NEJ NU, måste vi ta bort mellanmjölken för de gör barnen i Sverige feta." 
Min första tanken är i stil med: Är de så dumma att de tror att det är mellanmjölken i skolan som gör barnen feta? De kan kanske bero på andra saker så som fel kost hemma, tillgång till affärer och går och köper sig godis och andra onyttigheter? Eller att barnen nuförtiden rör sig mindre? NEJNEJ, utan det är mjölkens fel.. Hör själva på hur det låter.. Vill bara ställa mig och skrika att de är inte mjölkens fel!
Skulle inte ens vilja påstå att de bidrar till förmycket energi till barnen.. 
Det är samma sak med pepparkaks-debatten eller julkalenders-debatten.. 



En annan stor debatt fråga är Varför tas OK dockan (den mörkhyade dockan) i Kalle Anka bort eller den gröna gubben med långt vitt skägg och en liten svart hatt? 
Dettas är inte SVTs fel utan det har disney bestämt att de skall ta bort dessa två figurer eftersom de är "rasistiska" mot mörkhyade och judar. 
ÄNNU en löjlig diskuation enligt mig. Okey, jag kan hålla med om att det borde vara mer jämnt i världen, de ska inte handla om vilket land du kommer ifrån eller vilken hudfärg du har men de känns ännu mer rasistiskt att ta bort dessa två figurer helt och hållet. Som en spark i baken; "Nej, du får inte vara med för i denna film för här får bara vita vara med i".. 
Man blir inte riktigt klokt. 

 
Jag fick bara lite lust att skriva av mig om vad jag tycker, men alla tycker olika och de respekterar jag.
 


Julkramar
Aina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0