Hallux valgus är latin och betyder sned stortå

Hallux valgus. Ett konstigt ord.
Det är tydligen latin och betyder sned stortå, vilket stämmer.
Jag har alltid trott det heter halldus valdus, vilket nästan är rätt uttalat, dock är innebörden samma sak.

Denna sneda stortå är verkligen sned. Jag har ärvt min sneda stortå av min pappa, osäker om mamma har..
Denna knöl på foten gör riktigt ont emellanåt. Men de kanske inte är så konstigt?
Knölen innebär en infektion som gör att det bildas brosk (oftast på stortåleden) och gör så att tån blir deformerad och snedställd - vilket gör ont.

De finns lösningar på problemet. Man börjar med inlägg för skona, som ska hjälpa "rätta till tån". Hjälpte inget. Inläggen är bara obekväma och dyra.
Andra opererar sina tår, ett ingrepp då man oftast är vaken på och man får åka hem samma dag.

Har googlat en del på dessa operationer och skulle gärna göra en för att lättare hitta skor med också för att tån gör otroligt ont. Men sen ställer jag frågan. När ska jag egentligen ha tid att operera min fot?
Man är sjukskriven sådär 6-8 veckor. Man haltar fram sådär de första 4-6 månaderna.. Kommer inte ha tid med att va halt i ett halv år på ett tag framåt...

Får nog tyvärr knapra Alvedon och liknande i ett tag framöver tills jag har tid att tänka mer på mig själv och tåns hälsa. Vissa perioder känner jag inte alls av snedställningen och ibland kan jag knappt gå, men de e bara att bita ihop och kämpa vidare..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0